Cíl pilotního projektu: zajištění bezlepkové stravy v MŠ a ZŠ zřizovaných statutárním městem České Budějovice nákupem u jiného subjektu na období říjen 2013 – leden 2014
Realizátor projektu: odbor školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci se Sdružením jihočeských celiaků,o.s., vybrané českobudějovické základní a mateřské školy
Důvody vedoucí k projektu:
Školní stravování je legislativně upraveno v zákoně č.561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů a ve vyhlášce č.107/2005 Sb., o školním stravování. V těchto předpisech není upraveno dietní stravování a k této problematice v současné době neexistují ani speciální předpisy. Dietní stravování neupravuje ani zákon č.258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví.
Školní stravování NEMÁ ve svých povinnostech přípravu diet, školní jídelna nemá statut dietní jídelny. Poskytuje běžný standard, odpovídající potřebám příslušné věkové kategorie strávníků.
V současné době roste počet požadavků na dietní, bezlepkovou stravu ve školském stravovacím zařízení. Zatím nejsou vedena jednání o legislativních úpravách tak, aby i dietní stravování mohlo být zajišťováno ve školních jídelnách, v souladu s platnými předpisy.
V březnu 2013 bylo město České Budějovice osloveno Sdružením jihočeských celiaků, aby společně hledaly cesty k řešení problému. Odbor školství očekával zjištění počtu takto potřebných dětí a žáků. Prostřednictvím Sdružení celiaků bylo zjištěno přes dětské gastroenterology, že bezlepkovou dietou (celiakii) trpí v této oblasti 27 dětí v MŠ, 134 dětí v ZŠ a 72 studentů středních škol. Z tohoto počtu pacientů je cca 75 % českobudějovických.
Dále Sdružení provedlo průzkum požadavků na školní stravování. Z průzkumu vyplynuly následující informace.
Škola | Počet dětí | Škola | Počet dětí |
ZŠ Matice Školské | 3 | ZŠ Baarova | 1 |
ZŠ – Pohůrecká, Suché Vrbné | 3 | ZŠ Grünwaldova | 2 |
ZŠ Nerudova | 1 | ZŠ Máj II. | 3 |
ZŠ Vltava Bezdrevská | 4 | MŠ Kubatova | 1 |
ZŠ Mladé | 2 | MŠ Jizerská | 2 |
CZŠ Rudolfovská | 1 | MŠ Větrná | 1 |
ZŠ Dukelská | 1 | MŠ Vrchlického | 1 |
ZŠ L. Kuby, Rožnov | 1 | MŠ Zeyerova | 2 |
ZŠ Vráto | 3 | CELKEM MŠ, ZŠ | 32 |
Dosavadní způsoby řešení situace:
-
Stravu připravuje školní jídelna
Nejedná se o standardní postup školní jídelny.
Školní jídelny nejsou povinny zajišťovat dietní stravování, záleží na vstřícnosti a ochotě personálu vzít na sebe veškerou zodpovědnost a rizika související s přípravou diet. Vyžaduje odborně vyškoleného pracovníka a nákup speciálních potravin. Tato specifická služba poskytovaná nad rámec školního stravování není garantována odborníkem. Není legislativně ošetřeno. Činností škol a školských zařízení dle školského zákona není poskytování dietního stravování, nelze považovat za školní stravování a nelze použít finanční prostředky státu ( §160 a §161 školského zákona), neexistuje evidence tohoto způsobu stravování, neobjevuje se ve výkaznictví. Dále nejsou zpracovány finanční normativy pro jednotlivé skupiny diet. Tato možnost byla ověřena projektem, zatím nebyla legalizována legislativou.
-
Rodiče přinesou vlastní jídlo
Zde může jít o porušení povinnosti právnické osoby, která vykonává činnost školy, zajistit pro své děti/žáky hmotné zabezpečení (§ 122 odst.3 školského zákona). Toto dítě, žák nemůže být vykazován ve statistickém výkazu, přestože mu musí pracovník jídlo ohřát, připravit, umýt stolní nádobí)- odečet státních finančních prostředků. Dříve odpor hygieniků vůči tomuto způsobu, v současné době na základě MUDr. Michaela Víta ,Ph.D ze dne 2.6.2011 lze použít s doporučením uzavření písemné smlouvy s rodiči za předem stanovených pravidel a odpovědností a za předpokladu, že nebude narušen provoz stravovacího zařízení. Tato služba je praktikována v ČB nejčastěji. Rodiče nemohou čerpat dotaci státu na stravování jejich dítěte/žáka.
-
Nákup dietní stravy u jiného subjektu a jeho rozvoz po školních jídelnách
Varianta využije poskytovaných služeb zařízení, které je připraveno pro výrobu diet, má nutričního pracovníka, který připravuje jídelní lístky a dohlíží na přípravu jídel. Vyžaduje nádobí pro teplý rozvoz, zajištění dopravy. Neřeší otázku finanční – rodiče stále nemohou čerpat příspěvek na školní stravování jako u zdravých dětí, cena je navýšena o cenu dietních potravin a dopravu. Finanční prostředky za tyto strávníky školní jídelna opět nedostane.
Z výše uvedeného vyplývá, že dietní stravování na školách není jednoduchým tématem. Přestože vedoucí jídelen cítí pochopení a byli by ochotni vyjít nemocnému strávníkovi vstříc, uvědomují si chybějící oporu v legislativě a nulovou motivaci připravovat dietní oběd. Ve školách chybí proškolený personál, v dobré vůli by mohl neodbornou přípravou i ublížit. Úvazky ve školní kuchyni přípravu nezohledňují, při stále se snižujícím počtům zaměstnanců je práce zatěžující a nezaplacená.
Z výše uvedeného je patrné, že rodiny s dítětem na dietě jsou v podstatě potrestáni hned dvakrát. Mají dítě, které vyžaduje zvýšenou péči, a dále nemohou čerpat všechny služby, které poskytuje stát ostatním dětem. I toto je jedním z důvodů, proč rodiče zvyšují svůj tlak na poskytování diet při školách. Je potřebné, aby se MŠMT začalo problémem opět zabývat a dospělo k přijatelnému řešení.
Popis pilotního projektu:
Předmětem projektu bude zajištění dietní stravy od výrobce, který bude poskytovat zdravotní nezávadnost stravy vyrobené odborně vyškoleným personálem a poté rozvoz po jednotlivých školách, které navštěvují účastníci projektu. Jedná se o alternativní způsob zajištění potravy žákům s bezlepkovou dietou.
Účastníci pilotního projektu: dětí a žáci s celiakií, alergií na lepek, Duhringovou dermatitidou, na základě doporučení od odborného lékaře o nutnosti dodržování bezlepkové diety a sepsání smlouvy o přistoupení k projektu.
Přínos projektu: zajištění služby pro občany města České Budějovice, zajištění srovnatelného přístupu ke stravování dětem a žákům se zdravotními obtížemi.
Rizika projektu: případný nezájem ze strany rodičů, vyšší náklady na zajištění, neochota spoluúčasti rodičů, neochota personálu školních jídelen, vzhledem k nezohlednění strávníků v rozpočtu mzdových prostředků.
Realizace pilotního projektu:
1.oslovení výrobců stravy – zajišťoval OŠT
Bylo osloveno několik dodavatelů a výrobců stravy – Globus, Střední škola společného stravování, Dansen a.s., Jihočeská univerzita – Koleje a menzy, Jídelna Nella. Z oslovených společností zaslala nabídku pouze Jídelna Nella a Jihočeská univerzita.
Střední škola společného stravování nemá o poskytování této služby zájem. Byla oslovena na základě zkušeností z města Karviná.
Vyhodnocením finančních nákladů na pořízení 1 oběda bylo dále jednáno s Jihočeskou univerzitou – menzou.
Těsně před konečným rozhodnutím se v Českých Budějovicích objevila další firma – VITAL GASTRO s.r.o., která odbor školství kontaktovala dne 16.7.2013 a nabízí přípravu bezlepkové stravy včetně dopravy na jednotlivé školy. Nabídka, ač by po skončení projektu vycházela rodiče finančně dráž, je velmi zajímavá především z důvodu omezení kritických bodů při manipulaci s vydávanými bezlepkovými obědy.
2. oslovení strávníků – zajišťovalo Sdružení jihočeských celiaků, o.s.
Sdružení jihočeských celiaků o.s. udělalo za podpory Školského odboru magistrátu v březnu 2013 průzkum ve všech školách v ČB. Zájem o zajištění bezlepkové stravy má 32 rodičů. Dle zkušeností SJC lze předpokládat, že po úspěšném rozběhnutí projektu bude o službu ještě větší zájem-čerstvě diagnostikovaných bezlepkářů díky zlepšení diagnostiky stále přibývá, celiakie je dědičná v 8-18%.
3.zajištění dopravy
Oslovena Městská charita, LEDAX, Český červený kříž, Domov pro seniory Máj a Domov pro seniory Staroměstská.
Z oslovených společností jsou pouze Městská charita a Český červený kříž ochotny se na projektu podílet. Městská charita nabízí dále možnost zapůjčení jídlonosičů za cenu 40,-Kč na měsíc, Český červený kříž by jídlonosiče zakoupil a po dobu projektu zdarma zapůjčil.
4.trvání projektu
Projekt bude realizován pilotně, jeho cílem bude ověřit efektivitu a využitelnost a zájem rodičů. Vzhledem k zajištění potřebných kroků je plánován v měsících: říjen – leden 2014, a to ve dvou etapách. Na základě kladného vyhodnocení by bylo možné pokračovat od druhého pololetí školního roku 2013/2014 (po jarních prázdninách- druhá polovina února) jednou požadovanou a vybranou variantou.
V měsících říjen – listopad by byla odebírána strava z menzy, v měsících listopad a prosinec ze společnosti VITAL GASTRO, s.r.o. Koncem měsíce listopadu a ledna by zúčastnění – rodiče, děti a žáci vyplnili hodnotící dotazník, který by byl součástí vyhodnocení projektu.
4. smluvní vztahy
I. říjen – listopad
Strava
menza
Škola objednavatel
město
rodič
Doprava
ČČK
Město
II. prosinec – leden
Strava a doprava
Škola
Vital Gastro s.r.o.
město
rodič
Rozpočet pilotního projektu:
Pokud si příprava diet vyžaduje zvýšené náklady, potom v případě škol zřizovaných obcemi a kraji nemohou školy požadovat případné zvýšení nákladů od zákonných zástupců nebo zletilých žáků, protože podle vyhlášky o školním stravování strávník hradí v případě školního stravování pouze hodnotu potravin (rozpětí dáno vyhláškou).
Finanční prostředky použité nad rozsah školního stravování hradí právnická osoba, která vykonává činnost zařízení školního stravování, z dalších finančních zdrojů, z prostředků zřizovatele.
Pokud se vydáme touto cestou, je nutné připomenout, že celiakie není jedinou nemocí, která vyžaduje speciální dietu.
Po úspěšném rozběhnutí projektu může dojít k rozšíření požadavků ze strany rodičů. Zřizovatelem by byly podporovány pouze diety léčebné na základě doporučení od odborného lékaře, nikoliv např. požadavky veganů a dalších trendových diet.
Vzhledem ke zvýšené ceně surovin pro přípravu diet je kalkulována cena potravin v maximální výši dané vyhláškou o školním stravování pro danou kategorii strávníků.
Kalkulace nákladů projektu:
I.etapa
-
Pořízení stravy z menzy
Strávníci MŠ: 32,-Kč příspěvek rodičů
4,-Kč příspěvek město
36,-Kč cena oběda
Při počtu 7 dětí v MŠ jsou měsíční náklady 5 040,- /měsíc
Příspěvek rodičů 4 480,-/měsíc
Příspěvek město 560,-/ měsíc
Příspěvek města na dietní stravu po dobu projektu 1120,-Kč.
Strávníci 7 – 10 let: 34,-Kč příspěvek rodičů
8,-Kč příspěvek město
42,-Kč cena oběda
Počet strávníků na ZŠ požadujících bezlepkovou dietu je 25.
Měsíční náklady 21 000,-/měsíc
Příspěvek rodičů 17 000,-/měsíc
Příspěvek město 4 000,-/měsíc
Příspěvek města na dietní stravu po dobu projektu 8 000,-Kč.
-
Rozvoz stravy odebírané z menzy
Po zhodnocení nabídek nejlépe vyhovuje nabídka Českého červeného kříže. Dovážku jednoho oběda je zkalkulována na 25,-Kč bez ohledu na vzdálenost a ujeté kilometry, počítají zpětně skutečně odebrané obědy. Při počtu 32 obědů denně: 16 000,-/měsíc
Příspěvek města na dopravu po dobu projektu 32 000,-Kč.
Náklady města jako zřizovatele škol zajišťujících dietní stravování v I.etapě
-
Strava 9 120,-Kč
-
Doprava 32 000,-Kč
-
CELKEM 41 120,-Kč
Finanční náklady města na I. etapu projektu činí 41 120,-Kč.
II.etapa
Společnost VITAL GASTRO s.r.o nabízí přípravu stravy i její rozvoz. Po dobu projektu (2 měsíce) by garantovali stejnou cenu jako v první etapě (cena stravy a dopravy). V případě, že by se rozhodli odběratelé pro tuto variantu, byla by cena oběda navýšena. S touto variantou by byli rodiče dětí a žáků přihlášených do projektu seznámeni na počátku. Předpokládaná schůzka všech zúčastněných je plánována na 12.9.2013 v odpoledních hodinách.
Rodiče by hradili stále stejnou cenu ( = 36,- a 42,- Kč) příspěvek města na 1 oběd by zůstal též stejný ( = 29,- a 33,- Kč ).
Strávníci MŠ: 32,- Kč příspěvek rodičů
29,- Kč příspěvek města
61,- Kč cena za oběd + doprava
Při počtu 7 dětí v MŠ jsou měsíční náklady 8 540,- /měsíc
Příspěvek rodičů 4 480,-/měsíc
Příspěvek město 4 060,-/ měsíc
Strávníci ZŠ: 34,- Kč příspěvek rodičů
33,- Kč příspěvek města
67,- Kč cena za oběd + doprava
Počet strávníků na ZŠ požadujících bezlepkovou dietu je 25.
Měsíční náklady 33 500,-/měsíc
Příspěvek rodičů 17 000,-/měsíc
Příspěvek město 16 500,-/měsíc
Příspěvek města po dobu II. etapy projektu je 41 120,-Kč.
Finanční náklady města na I. etapu projektu činí 41 120,-Kč.
Celkové náklady na obě etapy pilotního projektu dosáhnou 82 240,-Kč.
V případě osvědčení se pilotního projektu a jeho další realizaci ve stejném počtu dodávaných diet by celkové náklady města České Budějovice byly na celý školní rok (=10 měsíců) 205 600,-Kč.