Dieta je jediným a nejpodstatnějším lékem těchto dětí. Při porušení diety dochází buď k prudkým akutním reakcím na tento alergen, nebo plíživým skrytým změnám ovlivňujících jejich zdraví do budoucna.
Cílem celého projektu je poukázat na potřebu bezlepkového stravování dětí ve školních jídelnách.
Upozorněním na tuto situaci vzbudit větší zájem školních jídelen o bezlepkové stravování školních dětí a umožnit jejich inkluzi i v této oblasti. Chvályhodnou snahu školních jídelen pak podpořit odborným vedením a vzděláváním, které jsou zdravotnické školy schopné zajistit v jednotlivých krajích ČR.
Na projektu spolupracují
Vzdělávací kurz pro kuchaře školních kuchyní
Kognitivní cíl:
- Rozumět podstatě onemocnění spojené s nutností dodržovat bezlepkovou dietu.
- Umět jmenovat potraviny používané ve školní kuchyni, ve kterých se nachází lepek.
- Znát suroviny, kterými je možné nahradit v běžných jídlech lepek.
- V jídelním lístku detekovat potraviny s lepkem a umět je nahradit bezlepkovou variantou.
- Popsat postup přípravy bezlepkového jídla.
Psychomotorický cíl:
- Nacvičit postupy přípravy bezlepkové stravy s různými potravinami.
- Při práci zajistit oddělenou přípravu bezlepkové stravy a běžné stravy.
Afektivní cíl:
- Uvědomit si rizika poškození zdraví spojená s porušením bezlepkové diety a kontaminací stravy obilninami.
- Uvědomit si nutnost důslednosti při přípravě bezlepkové stravy.
- Přijmout fakt náročnosti života dítěte a rodiny spojenou s bezlepkovým stravováním.
- Uvědomit si význam společného stravování všech dětí ve školní jídelně.
Časová dotace kurzu: 10 hodin
Obsah:
Teoretická část – zaměřená na podstatu onemocnění (příčiny, příznaky, léčbu, dietu, komplikace z porušování diety) znalost potravin obsahujících lepek, rizikové potraviny, analýza potravinových etiket, potraviny vhodné ke kompenzaci obilovin, technologické změny při přípravě.
Psychomotorická část – práce s jídelními lístky (jak z běžného jídla udělat bezlepkové, vhodnost volby náhradní bezlepkové suroviny), příprava jednotlivých běžných pokrmů na bezlepkové bázi ve cvičných kuchyňkách, degustace připravené stravy.
Sdílení dobré praxe – předávání zkušeností s bezlepkovým vařením, diskuze nad praktickými otázkami organizace školní kuchyně, vaření v ní, význam spolupráce komunikace a osobního přístupu k bezlepkovému stravování.
Výstup: po úspěšném zvládnutí závěrečného testu obdrží účastník Certifikát o absolvování kurzu.