ASOCIACE ŠKOLNÍCH JÍDELEN ČESKÉ REPUBLIKY o.s.
Školení manažerského minima pro vedoucí školních jídelen a ekonomické pracovníky.
Manažerské minimum jako nástroj zlepšení komunikačních schopností a efektivní zvládání změn v provozu školních jídelen
- SOUČASNÝ STAV
Školní jídelna je významnou součástí většiny škol. Do vzdělávacího procesu prozatím vstupuje jen okrajově. Zaměstnanci, kteří v ní pracují, tvoří malou část pracovníků školy. Realitou je, že jídelny v průběhu roku zpracují nemalé finanční prostředky a k provozu potřebují značný majetek. Generují účetní doklady, jejichž množství je nesrovnatelně vyšší než ve škole samotné. Každodenní provoz školní jídelny je zatížen velkou operativou. Školní jídelna je v podstatě výrobní provoz a tím se od školy odlišuje. Vedení školy a školní jídelny by v optimální situaci měly spolupracovat. Předpokladem úspěšné spolupráce je komunikační vyspělost obou stran včetně standardní úrovně manažerských kompetencí. Ne vždy tomu tak v realitě je, naopak v řadě případů je vztah těchto dvou subjektů problematický. Ředitelé škol a vedoucí školních jídelen nejsou vždycky schopni správně identifikovat podstatu komunikačních nesrovnalostí.
Jsou ředitelé, kteří berou vedoucí školní jídelny jako svého zástupce pro oblast stravování. Poskytují jim samostatnost, ale i zodpovědnost. Jsou však i školy, kde převládá odlišný postoj k pozici vedoucího. Zde je pro vedoucí školních jídelen veliký potenciál zlepšit své manažerské kompetence.
Jednou z podmínek správného fungování jsou především korektní osobní vztahy vedoucí a ředitele či ředitelky, založené na vzájemném respektu.
Školy vedou lidé s pedagogickým vzděláním. V současné době vstupuje do popředí manažerský přístup při řízení školy. Mnoho vedoucích pracovníků ho má vrozený nebo se mu učí. Ti další začnou manažerský přístup používat postupně také. Je to nezbytné nejen pro vedoucí pracovníky, kteří si nesprávně plánují práci a čas. Delegování úkolů a umění jednat s lidmi přispívá k efektivnímu plnění úkolů. Důležitá součást každodenní práce vedoucích pracovníků je schopnost správného stanovení priorit. Jejich práce musí být koncepční.
Obdobná kritéria platí v menší míře i pro vedoucí školní jídelny, kde je absence základních manažerských kompetencí častější. Vedoucí školní jídelny si musí tyto znalosti osvojit o to víc, řídí-li jídelnu v právní subjektivitě.
Ředitelé škol si již začali doplňovat manažerské minimum a naší ambicí je, aby si tyto dovednosti začali osvojovat i vedoucí školních jídelen. Když bude ředitel školy vnímat vedoucího školní jídelny jako svého partnera pro oblast školního stravování, přínosem pro obě strany bude úspora času a práce. Tím se zlepší profesní, odborný, ale i lidský vztah vedoucích pracovníků.
- CÍLOVÁ SKUPINA PROJEKTU
Účastníky tohoto kurzu budou vedoucí pracovníci provozu školních jídelen tzn. vedoucí školní jídelny, hlavní kuchařky, ekonomičtí pracovníci.
- KONKRÉTNÍ VÝSTUPY
Výstupem bude zlepšení řídících a komunikačních kompetencí vedoucích pracovníků stravovacích provozů. Manažerské minimum poskytne absolventům návod, jak efektivně plánovat svůj čas a jak lépe stanovovat priority. Pro smysluplné jednání s kolegy jim pomůže úvod do tématu asertivity. Pro vedoucí pracovníky bude přínosem to, že si rozšíří pohled do oblasti řízení lidských zdrojů. Tím se jim otevře možnost absolvovat navazující manažerská školení. Absolventi získají Certifikát o absolvování školení – semináře.