ZDRAVÉ POTRAVINY VE VAŠEM SPOTŘEBNÍM KOŠI DNES I V BUDOUCNU

První konzultační seminář zaměříme na potraviny, které mají pozitivní vliv na zdraví a jsou, nebo by dle současných doporučení měly být, využívány i v rámci školního stravování. Jak docílit toho, aby děti pravidelně jedly například ryby, luštěniny nebo celozrnné obiloviny, když je doma dostávají jen výjimečně? Jak zařídit, aby nepopulární potraviny dětem chutnaly a neskončily rovnou v odpadkovém koši? Jak je chutně upravit, když s nimi sami běžně nepracujete. A jsou opravdu pro zdraví tak zásadní, jak se traduje?

Naši hosté na příkladech ukáží, jak podobné potraviny nenápadně zahrnout  do běžného jídelníčku tak, aby to vybíravější strávníky neodradilo. Na konkrétních jídelníčcích vytipuje, kam se dají zařadit, kde mohou částečně nahradit klasickou variantu a kde je možné zvládnou nahradit zcela. Předvedeme si, jak dokáže téměř nepatrná změna ovlivnit nutriční hodnotu připravovaného pokrmu. Společně porovnáme Nutriční doporučení ke spotřebnímu koši a výživová doporučení a ukážeme si jak při výběrovém jídelníčku kombinovat pokrmy vzájemně, aby volba dětí byla nutričně srovnatelná. Nebude chybět ani problematika bezmasých pokrmů. Mohou být rostlinné alternativy plnohodnotné a opravdu nahradit pokrmy s masem? Jsou vegetariánské děti ohroženy?

Čeká vás velká spousta praktických tipů a vysvětlení souvislostí mezi potravinami a našim zdravím.

Naše pozvání přijali odborníci Státního zdravotního ústavu, proto můžete očekávat přesné informace k problematice potravin používaných v rámci školního stravování a spotřebního koše.

Seminář je sestaven dle zásad projektu Máme to na talíři.

Pozvaní hosté

null

Mgr. Alexandra Košťálová

Státní zdravotní ústav
null

Mgr. Martin Krobot

Lékařská fakulta Masarykovy univerzity
null

MUDr. Eliška Selinger, MSc.

Státní zdravotní ústav

Program semináře

  1. část programu

  • Celozrnné potraviny

    • Celozrnné obiloviny, jak často jsou zařazovány a jak často by měly být?
    • Může mít více vlákniny negativní vliv na zdraví dětí?
    • Jak poznám celozrnné obiloviny a celozrnné výrobky?
      Co sledovat na obale potravin?
      Co vše jsou celozrnné potraviny a jak je využít?
    • Kam schovat celozrnné obiloviny?
  • Luštěniny

    • Mohou luštěniny ve výživě nahradit maso?
    • Luštěnin a výrobků z nich je obrovské množství – po kterých sáhnout a po kterých raději ne?
    • V čem je rozdíl mezi sušenou luštěninou a tou v konzervě.
    • Jak využít vlastností luštěnin?
  • Ryby

    • Co nikdy nedělat s rybami?
    • Jak zmírnit jejich typickou vůni?
    • V jaké úpravě je děti akceptují?
    • Co sledovat na obalech a jaký je rozdíl ve kvalitě ryb?
    • Slyšeli jste o mikroplastech?
  • Vysoce průmyslově zpracované potraviny

    • Co jsou vysoce průmyslově zpracované potraviny?
    • Jak je poznám podle složení, kde je jídelny nejčastěji používají
      a jak vybírat vyšší kvalitu?
  • Jídelníček

    • Jak strategicky přistupovat ke změnám v jídelníčku?
    • Neofobie je normální, ale umí potrápit.

>>>

2. část programu
  • Čeho se obáváte?

  • Co cítíte, že pro vás může být problematické?

  • V jakých oblastech tápete a k čemu vám chybějí informace?

  • Jaké argumenty vám chybí pro pedagogy, rodiče i strávníky?

  • Jak se orientovat v informacích a dezinformacích, které nyní kolují o budoucím novém spotřebním koši a jeho obsahu?

Vypsané termíny konzultačních seminářů

Přehled vypsaných termínů dle měst